Gondosan összeállított stratégia nélkül nem létezhet hatékony marketing. Az üzleti célok, a célközönség figyelembevétele, a pénzügyi és technikai lehetőségek mind-mind meghatározó szempontok egy hatékony marketingterv kialakítása során. De ez még csak a jéghegy csúcsa. Nézzük, hogy miért szükséges a stratégia kialakítása.
Elöljáróban néhány lényeges szempont, amely rávilágít az online marketingterv fontosságára
- Megismered az internetes közösségedet, és a világhálón elfoglalt helyedet.
- Megismered az induló és már piacon jelenlévő versenytársaidat.
- A bolti eladás mellett új lehetőségeid nyílnak az e-kereskedelemben.
Az online jelenlét tehát a szövetségesed, az ott folytatott marketing tevékenység pedig elengedhetetlen része vállalkozásod felfuttatásának.
Az online marketingterv összeállítása előtt azonban érdemes megvizsgálnod vállalkozásod területi hatókörét, célját, versenytársait, illetve azokat a csatornákat, melyeken elengedhetetlen a jelenléted.
Az online marketingterv kialakításának lépései
1; Helyzetelemzés
A terv összeállításának első momentuma a vállalkozás külső és belső elemzése: piac, erőforrások (anyagi és emberi), verseny, erősségek, gyengeségek. Meg kell ismerned és meg kell értened a vállalkozásod környezetét, azaz az ügyfeleid igényeit, szokásait, elérhetőségeit, befolyásolóit.
Ezen felül szükséged lesz egy belső tanulmányra is, hogy képet kapj arról, mik a vállalkozásod lehetőségei, feladatai. Ennek során érdemes az alábbi kérdésekre választ keresned:
- A weboldalad ügyfélbarát?
- Mi pluszt ad a honlapod, amit a versenytársé nem?
- Mi a pozíciód a fő kulcsszavakra a keresőkben?
- Megfelelően friss a blogod?
- Kellőképp jelen vagy a szociális médiában?
2; Célok meghatározása
Miután képbe kerültél vállalkozásod külső és belső környezetével, jöhet a célmeghatározás. A munkafolyamat során alkalmazd a SMART célok elveit (konkrét, mérhető, megvalósítható, releváns és időalapú).
A példa kedvéért álljon itt néhány célkitűzés, ami az adott vállalkozás profiljára nézve tovább finomítható.
- Eladás (ügyfélszerzési és ügyfélmegtartási célok).
- Szolgáltatás (ügyfél-elégedettségi célok).
- Kommunikáció (interakciós célok).
- Növekedés (hatékonyságnövelési célok).
3; Stratégia meghatározása
A célközönség szegmentálása: Ez a marketingterv azon pontja, amelyben az ügyfeleid személyiségi profilját állítod össze. Tudj meg mindent a jelenlegi és leendő vásárlóidról. Mik az igényeik, milyen az ízlésük, mivel töltik a szabadidejüket, mikor elérhetők online?
Helymeghatározás: Itt ne a földrajzi helyre, hanem a vállalkozásod vásárlói piramisban elfoglalt helyére gondolj. Ebben a fázisban meg kell határoznod, hogy hogyan és milyen csatornákon fogsz kommunikálni az ügyfeleiddel. Magyarán: hol, milyen hangnemet ütsz meg a vevőiddel.
Tartalmi stratégia és kulcsszavak meghatározása: A megfelelő kulcsszavak azonosítását követően elérkezett az idő az eredeti és értékes tartalom létrehozására. Az egyes csatornákra vetíthető kommunikáció, megnyilvánulás ugyanis alapvető és elengedhetetlen fontosságú.
4; Az elért eredmények mérése
Nincs tervmegvalósítás összegzés nélkül, így az online marketingterv is a konzekvenciák levonására szorul. A kidolgozott és végrehajtott stratégiák, illetve tevékenységek hatékonyságának mérése ugyanis segít a működő szegmensek további fejlesztésében, a hibák korrigálásában, összességében pedig a vállalkozásod fejlődésében.